Πέμπτη 1 Απριλίου 2010

»Απλοϊκα ερωτηματα, επικινδυνες απαντησεις

Tου Πασχου Μανδραβελη / pmandravelis@kathimerini.gr

Στον κόσμο του λαϊκισμού όλα είναι εύκολα। Ο κόσμος είναι σαν τα τετράγωνα του σκακιού: άσπρος-μαύρος। Οι αποχρώσεις εξοβελίζονται ως περιττές। Υπάρχουν οι καλοί, και οι κακοί। Τελεία। Ο,τι πράττουν οι καλοί είναι καλό και ό,τι κάνουν οι κακοί είναι κακό.
Ο λαϊκισμός θάλλει στα άκρα। Στον αριστερίστικο λαϊκισμό, όλοι οι αστυνομικοί είναι «γουρούνια και δολοφόνοι» και κάθε διαδηλωτής είναι εξ ορισμού αθώος· εξ ου και η πρεμούρα των αγωνιστών κάθε εποχής να τρέξουν να απελευθερώσουν οποιονδήποτε συλλαμβάνει η αστυνομία. Στον ακροδεξιό λαϊκισμό ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Οι άνδρες των σωμάτων ασφαλείας διακινδυνεύουν τη ζωή τους, άρα εξ ορισμού δεν έχουν καμιά υποχρέωση απέναντι στον νόμο, είναι δικαιολογημένοι ό,τι κι αν κάνουν, ενώ εκεί έξω υπάρχουν κτήνη χωρίς δικαιώματα τα οποία πρέπει να παταχθούν. Σ’ αυτόν τον καμβά κινήθηκε το τηλεοπτικό λογύδριο του βουλευτή του Λά.Ο.Σ. κ. Αδωνη Γεωργιάδη («Πρόσωπο με Πρόσωπο», Alter 29.3.2010) με το οποίο εξιστορούσε τα πάθη διάφορων ανδρών των Σωμάτων Ασφαλείας που αποτάχθηκαν ή διενεργήθηκε σε βάρος τους ΕΔΕ για καταπάτηση δικαιωμάτων συλληφθέντων. Στο τέλος ο βουλευτής του Λά.Ο.Σ. έθεσε στο βαθυστόχαστο ερώτημα: «θέλουμε αστυνομία ή δεν θέλουμε;».

Το ερώτημα αυτό βεβαίως έχει απαντηθεί εδώ και αιώνες. Ενα από τα πρώτα πράγματα που σκέφτηκαν οι άνθρωποι μόλις οργανώθηκαν σε κοινωνίες ήταν η δημιουργία κάποιου τύπου σωμάτων ασφαλείας. Με αυτό διασφάλισαν ότι η παραβατική συμπεριφορά δεν θα περνούσε ατιμώρητη. Ομως το δεύτερο πράγμα που έκαναν οι ίδιες κοινωνίες είναι το κράτος δικαίου. Με αυτό διασφάλισαν την προστασία τους από τους προστάτες. Το habeas corpus είναι μια από τις μεγαλύτερες κατακτήσεις του δυτικού πολιτισμού και αποσκοπεί στην προστασία της ατομικής ελευθερίας του πολίτη έναντι της αυθαίρετης σύλληψης και κράτησής του. Πάνω σ’ αυτή την αρχή χτίστηκαν μια σειρά θεσμών δικαίου, κανόνες που διασφαλίζουν ότι τα όργανα της πολιτείας δεν θα αυθαιρετούν επί δικαίων και αδίκων και οι πολίτες δεν θα «σκοντάφτουν σε ζαρντινιέρες».

Η εμπειρία έδειξε ότι αν δώσεις εξουσία και αφήσεις ανεξέλεγκτο τον πιο καλών προθέσεων άνθρωπο, στο τέλος αυτός θα καταλήξει να έχει πιο παραβατική συμπεριφορά και από εκείνους τους οποίους κυνηγά. Γι’ αυτό φτιάχτηκαν δικαστήρια, ψηφίστηκαν νόμοι συντάχθηκαν κώδικες συμπεριφοράς των αστυνομικών οργάνων κ.λπ. Το αγαθό της ασφάλειας δεν κινδυνεύει μόνο από εκείνους που αυθαιρέτως ασκούν βία, αλλά και από εκείνους που η κοινωνία τους παραχώρησε το μονοπώλιο της βίας.

Ολα αυτά μοιάζουν ψιλά γράμματα για τον κ. Γεωργιάδη. Στο βιογραφικό του διαβάζουμε ότι έχει πτυχίο ιστορίας, άρα προφανώς πρέπει να τα γνωρίζει. Ασκεί όμως από τηλεοπτικού άμβωνος την αρχαιότερη τέχνη των πολιτικών: χαϊδεύει τα αυτιά των τρομαγμένων πολιτών. Εκστομίζει απλές λύσεις για σύνθετα προβλήματα προσδοκώντας την άγρα ψήφων. Ετσι κι αλλιώς παίζει σε στρωμένο γήπεδο. Η τηλεόραση δεν προσφέρεται για βαθύτερες αναλύσεις. Είναι πιο αποτελεσματικά τα απλοϊκά συνθήματα και τα ανόητα ερωτήματα «θέλουμε αστυνομία ή όχι;» Η απάντηση σ’ αυτό είναι απλή: Θέλουμε, αλλά όχι την αστυνομία που θέλει ο κ. Γεωργιάδης.






1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Αχταρμά τα έκανε ο συγγραφέας του άρθρου. Αναφερόμενος απ'τα Ο.Υ.Κ μέχρι & την "ζαρντινιέρα", που ερίστι εν παρόδω ο απλά διελεύσαντας έξω απ'το Πανεπιστημίο "που ουδεμία συμμετοχή είχε στα επεισόδια"????, αποζημιώθηκε με 300.000 ευρώ απ'την ελληνική πολιτεία. Πάντως εν μέσω κρίσης ξέρω πολλούς "άτυχους" συντρόφους του, που θα θέλανε να είναι στην θέση του.
Λαικισμός είναι να βγάζεις λογίδρια δίχως να αντιπροτείνεις λύσεις στο πρόβλημα που αναφέρεσαι. Κι αν μου πεις ότι είσαι αναρμόδιος, ότι είσαι απλά δημοσυμμοριογράφος, τότε άσε την δουλειά αυτή στους πλέον αρμόδιους που είναι εκλεγμένοι απ'τον ελληνικό λάο, είτε μας αρέσει είτε όχι. Αυτό λέγεται δημοκρατία.
Συγκρίνεις, σκόπιμα, ανόμοια πράγματα & αντιλήψεις. Συγκρίνεις τον αριστερίστικο λαικισμό, δεν λες ακροαριστερά, "όλοι οι αστυνομικοί είναι γουρούνια & δολοφόνοι" που κανείς εξ Αριστεράς δεν έχει ξεστομίσει εντός Κοινοβουλίου, παρά μόνο εξωκοινοβουλευτικοί, με την άποψη ενός βουλευτή εκλεγμένου σχολιάζοντας την ως "ακροδεξιό λαικισμό". Τα επικοινωνιακά τεχνάσματα τα ξέρουμε κι εμείς πολύ καλύτερα από σας κ. Πάσχο. Εμείς πληρώσαμε για να τα μάθουμε, στη σχολή, εν αντιθέση με εσάς που "πληρώνεστε".
Σχολιάζεις λεγοντας, "...Οι άνδρες των σωμάτων ασφαλείας διακινδυνεύουν τη ζωή τους...",πραγματικό γεγονός, συμπληρώνοντας εσύ "...άρα εξ ορισμού δεν έχουν καμιά υποχρέωση απέναντι στον νόμο, είναι δικαιολογημένοι ό,τι κι αν κάνουν, ενώ εκεί έξω υπάρχουν κτήνη χωρίς δικαιώματα τα οποία πρέπει να παταχθούν", που είναι δικό σου συμπέρασμα εντελώς άστοχο με το πρώτο κομμάτι, αλλά προφανώς εκφράζεις πως αντιλαμβάνεσαι την δικιά σου θέση στην κοινωνία απ'το επάγγελμα που εξασκείς.
Αυτό που μπορείς να κάνεις απ'το μετερίζι σου κ. Μανδραβέλη, αν δεν είναι πλέον αργά για εσαί, είναι ν'αγωνιστείς ώστε να καλυτερέψεις τον χώρο σου από μιάσματα που το λυμαίνονται & παραπληροφορούν με σκοπό να προκαλέσουν χάος.
Οι σκάρτοι πολιτικοί που κυβέρνησαν τούτο τον τόπο με την υποστήριξη των δικών σας γραφίδων όλα αυτά τα χρόνια, είναι & είστε συνυπεύθυνοι για το ότι η χώρα βρίσκεται στα πρόθυρα, αν δεν το χει κάνει ακόμα, της ΧΡΕΩΚΟΠΙΑΣ.
Η δικιά σου συνείδηση είναι αυτή που θα σε βαραίνει για το τι μέλλον παραδίδεις στα παιδιά σου, βάζοντας το λιθαράκι σου & εσύ.

...τάδε έφη, ένας ανήσυχος νέος διά το μέλλον του Έθνους ονόματι Di Val.