Πέμπτη 15 Απριλίου 2010

»[ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΑ ]


Ολοι µπαίνουν, όλοι βγαίνουν
Του Ι. Κ. Πρετεντέρη ΝΕΑ

ΜΠΟΡΕΙΚΑΝΕΙΣ να πει πολλά για τη βάση του Δέκα. Υπάρχουν ισχυρά επιχειρήµατα υπέρ της διατήρησής της και άλλα υπέρ της κατάργησής της. Δεν είναι τυχαίο ότι, αν κατάλαβα καλά, η υπουργός και ο υφυπουργός είχαν διαφορετική άποψη για το θέµα - µε αποτέλεσµα να επικρατήσει τελικώς η άπο ψη του υφυπουργού!
ΑΠΟΤΗ συζήτηση, όµως, θα κρατήσω µια φράση µε την οποία η υπουργός δικαιολογούσε την απόφαση µε την οποία είχε διαφωνήσει. Εξήγησε ότι.. «είναι µια επιλογή που έχει παιδα γωγικούς και κοινωνικούς λόγους».
ΤΗΝΚΡΑΤΑΩ διότι εµπεριέχει την ωµή αλήθεια για την άπο ψη που τελικώς επικράτησε. Το παιδαγωγικό συνεκτιµήθη κε µε το κοινωνικό. Τι πάει να πει όµως «κοινωνικοί λόγοι» σε µια παιδαγωγική επιλογή; Και γιατί η πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση πρέπει να στηρίζεται σε παραµέτρους όπως «πώς θα ζήσουν οι τοπικές κοινωνίες αν φιλοξενούν λιγότερους φοιτητές» ή «τι θα γίνουν τα παιδιά που πήραν κάτω από την βάση»;
ΕΚΕΙΝΟΜΙΖΩ βρίσκεται το µυστικό που κατέστρεψε γενικό τερα την ανώτερη εκπαίδευση στη χώρα µας. Καταστράφηκε από τη στιγµή που θεωρήθηκε µέθοδος άσκησης κοινωνικής πολιτικής κι όχι µια διαδικασία που προσφέρει παιδεία και γνώση, που διδάσκει επιστήµη και προετοιµάζει τα παιδιά να διαµορφώσουν το επαγγελµατικό µέλλον τους.
ΑΥΤΗΗ εκ των πραγµάτων επίπονη και επιλεκτική αλλά γό νιµη διαδικασία τέθηκε στο περιθώριο. Και προκρίθηκε ένα ακραίο λαϊκίστικο µοντέλο όπου «όλοι µπαίνουν, όλοι βγαί νουν» - µε αποτέλεσµα είτε µπεις είτε βγεις, το ίδιο κάνει... ΤΟΜΟΝΤΕΛΟ αυτό µοιάζει ανοιχτό και προοδευτικό. Είναι ακριβώς το αντίθετο. Διότι ακύρωσε τον ισχυρότερο µοχλό κοινωνικής ανέλιξης στην Ελλάδα, που ήταν η ανώτερη εκπαίδευση. Ο ΓΙΟΣ του αγρότη και ο γιος του δικηγόρου έδιναν τις ίδιες εξετάσεις, επιλέγονταν µε τις ίδιες αυστηρές διαδικασίες, κάθονταν στα ίδια θρανία, διδάσκονταν τα ίδια µαθήµατα και αποφοιτώντας ανήκαν στην ίδια επαγγελµατική οµάδα. Δεν υπάρχει πιο δηµοκρατικός και πιο αξιοκρατικός τρόπος για να διαµορφώνει µια κοινωνία τις ελίτ της.
ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ,ΤΟ ανώτατο εκπαιδευτικό σύστηµα καλείται σή µερα για κοινωνικούς λόγους να γεµίσει αναρίθµητες ανυπόστατες σχολές µε στρατιές αµαθών υποψηφίων από όπου θα προκύψουν πλήθη από ανειδίκευτους και ανεπάγγελτους πολίτες. Αν αυτό δεν είναι βαθιά σκοταδιστική επιλογή, τότε τι είναι σκοταδισµός;
ΔΙΟΤΙΣΤΗ βάση κάθε αντιδραστικής ιδέας από την εποχή του Διαφωτισµού βρίσκεται η παραδοχή ότι κάποιος µπορεί να έχει κάτι που δεν δικαιούται. Και αυτό ανέλαβε το υπουργείο Παιδείας να το διδάξει σε όλα τα νέα παιδιά είτε πάρουν είτε δεν πάρουν τη βάση του Δέκα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: