ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΤΑΛΗΣ
« ΑΝ ΗΜΟΥΝ ΑΓΡΟΤΗΣ ΘΑ ΚΑΤΕΒΑΙΝΑ ΣΤΑ ΜΠΛΟΚΑ - ΕΣΤΩ ΜΕ ΒΑΡΙΑ ΚΑΡΔΙΑ »
Ο Κώστας Καρτάλης δεν μασάει τα λόγια του. Αυτό τον κάνει να ξεχωρίζει από τους πολιτικούς της νέας γενιάς. Δεν μετέχει στην κυβέρνηση, αλλά δεν εκφράζει πικρία -άλλωστε, ως πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής έχει σημαντική δουλειά. Εκλέγεται στην αγροτική Μαγνησία και δεν διστάζει να πάρει ξεκάθαρη θέση: θα ήμουν στα μπλόκα -λέει- έστω και με βαριά καρδιά. Απαντώντας στις ερωτήσεις του VETO300, χαρακτηρίζει επώδυνες τις αποφάσεις του πρωθυπουργού για την Οικονομία, ενώ ασκεί κριτική στον τρόπο επιλογής των γενικών και ειδικών γραμματέων των υπουργείων.
Πολιτεύεστε στην αγροτική Μαγνησία και ξέρετε τα προβλήματα. Αρκετοί λένε ότι η κυβέρνηση υποτίμησε την κατάσταση. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;
Δεν υποτίμησε τα προβλήματα των αγροτών. Αλλωστε στους πρώτους 4 μήνες ελήφθησαν αρκετά μέτρα υπέρ του αγροτικού κόσμου (ρύθμιση χρεών αγροτικών συνεταιρισμών, αύξηση της επιστροφής ΦΠΑ, συμπερίληψη των αγροτών στους δικαιούχους του επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης, κ.α.). Στην πορεία των κινητοποιήσεων ανακοινώθηκαν σταδιακά και νέα μέτρα για την ανακούφιση του αγροτικού κόσμου. Αν είχαν εξαγγελθεί νωρίτερα, ίσως να είχε προκύψει καλύτερο κλίμα εμπιστοσύνης των αγροτών προς την κυβέρνηση. Τώρα οι κινητοποιήσεις σταμάτησαν χωρίς να υπάρχουν νικητές και ηττημένοι. Σημασία έχει να βρεθούν λύσεις.
Εχετε πει ότι τα μπλόκα είναι ακραία αντίδραση, αλλά ότι συμφωνείτε με πολλά αιτήματα. Αν ήσασταν αγρότης και βλέπατε το εισόδημά σας να συρρικνώνεται, δεν θα πηγαίνατε στα μπλόκα;
Για να είμαι ειλικρινής, θα πήγαινα. Ακόμη και με βαριά καρδιά.
Σε αρκετούς υπήρχε η αίσθηση ότι ο πρωθυπουργός δυσκολευόταν να πάρει επώδυνες αποφάσεις, επειδή τον δέσμευαν προεκλογικές υποσχέσεις του τύπου "λεφτά υπάρχουν". Δεν θα ήταν προτιμότερο να είχε φανεί ασυνεπής, αν ήταν να σωθεί η Οικονομία;
Νομίζω ότι οι αποφάσεις που ανακοινώθηκαν τις τελευταίες ημέρες δείχνουν ότι ο Πρωθυπουργός έχει αποφασίσει να πάρει ακόμα και επώδυνες αποφάσεις για να σωθεί η ελληνική οικονομία από την πτώχευση. Δείχνουν, επίσης , ότι παράλληλα μεριμνά να ανακουφίσει την ένταση των αποφάσεων αυτών με μία δίκαιη φορολογική πολιτική.
Πώς κρίνετε τη δημόσια αποδοκιμασία του υπουργού Οικονομικών από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, τον πρόεδρο της Βουλής και τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ;
Θα έλεγα δημόσια διαφωνία και όχι δημόσια αποδοκιμασία. Στο θέμα της διάσωσης της εθνικής οικονομίας διασταυρώνονται και ιδεολογικές απόψεις.
Τα μπρος πίσω στην Οικονομία, η ασυνεννοησία και οι δημόσιες διαφωνίες υπουργών, δείχνουν προβλήματα συντονισμού. Πιστεύετε ότι χρειάζεται μεγαλύτερη εμπλοκή του πρωθυπουργού;
Σε μία νέα Κυβέρνηση χρειάζεται χρόνος για "ροντάρισμα". Συστήματα δεν αποδίδουν και διορθώνονται και άλλα κρίνονται επαρκή και θωρακίζονται. Είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι ο συντονισμός είναι πάντα το κλειδί, ιδίως σε μία διοίκηση που χαρακτηρίζεται από "βαβέλ συναρμοδιοτήτων".
Πώς κρίνετε τη μεγάλη καθυστέρηση στην τοποθέτηση γραμματέων σε υπουργεία και διοικητών σε οργανισμούς; Μη μας πείτε ότι πρόκειται για πρωτόγνωρη διαδικασία, καθώς πολλοί από τους διοριζόμενους είναι πρώην υπουργοί και στελέχη του ΠΑΣΟΚ;
Η διαδικασία είναι ενδιαφέρουσα και χρήσιμη και αξίζει τον κόπο. Κινδυνεύει όμως να χάσει το δυναμικό της όταν καθυστερεί ή καταλήγει σε λύσεις που θα μπορούσαν να προκύψουν από την 1η ημέρα.
Συμφωνείτε με την άποψη ότι ήταν λάθος η απόφαση αύξησης των τελών κυκλοφορίας, με δεδομένο ότι επιβαρύνθηκαν πολλοί κάτοχοι παλαιών ΙΧ, που δεν είχαν χρήματα να τα αλλάξουν;
Σε αυτό το θέμα υπάρχει δήλωση του πρωθυπουργού ότι έγινε λάθος που θα διορθωθεί. Δεν είμαι ευτυχής όταν ταλαιπωρούνται οι πολίτες. Όπως δεν είμαι ευτυχής όταν ένα οικονομικό μέτρο βαπτίζεται περιβαλλοντικό, τη στιγμή που μόνος του στόχος είναι η είσπραξη εσόδων.
Το 2008 λέγατε ότι τα μέτρα της τότε κυβέρνησης για μείωση αερίων ρύπων, επικεντρώνονταν στα αυτοκίνητα, ενώ το βάρος έπρεπε να ριχτεί στην ενίσχυση των μέσων μεταφοράς και τον περιορισμό της χρήσης ιχ. Ούτε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, όμως, έδειξε ότι αλλάζει κατεύθυνση. Τί γνώμη έχετε τώρα;
Δεν συμφωνώ. Η Κυβέρνηση πάγωσε το ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας (του Γ. Σουφλιά) που προέβλεπε πολλές επεκτάσεις οδικών αξόνων στην Αττική ακριβώς γιατί πιστεύει ότι προτεραιότητα είναι τα μέσα μεταφοράς. Σε αυτό το μήκος κύματος κινείται και το Υπουργείο Μεταφορών.
Η πράσινη ανάπτυξη, κομβικός όρος στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, πώς πιστεύετε ότι πρέπει να ξεκινήσει;
Με τη γενναία υποστήριξη δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας στα κτίρια, ένα νέο πρότυπο "πράσινης" δόμησης αλλά και περισσότερες δυνατότητες για τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Σας στενοχωρεί που είστε εκτός κυβερνητικού σχήματος;
Εχω πολύ δουλειά ως Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής. Αν θέλεις να προσφέρεις, μπορείς να το κάνεις και εκτός κυβέρνησης.
Πολιτεύεστε στην αγροτική Μαγνησία και ξέρετε τα προβλήματα. Αρκετοί λένε ότι η κυβέρνηση υποτίμησε την κατάσταση. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;
Δεν υποτίμησε τα προβλήματα των αγροτών. Αλλωστε στους πρώτους 4 μήνες ελήφθησαν αρκετά μέτρα υπέρ του αγροτικού κόσμου (ρύθμιση χρεών αγροτικών συνεταιρισμών, αύξηση της επιστροφής ΦΠΑ, συμπερίληψη των αγροτών στους δικαιούχους του επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης, κ.α.). Στην πορεία των κινητοποιήσεων ανακοινώθηκαν σταδιακά και νέα μέτρα για την ανακούφιση του αγροτικού κόσμου. Αν είχαν εξαγγελθεί νωρίτερα, ίσως να είχε προκύψει καλύτερο κλίμα εμπιστοσύνης των αγροτών προς την κυβέρνηση. Τώρα οι κινητοποιήσεις σταμάτησαν χωρίς να υπάρχουν νικητές και ηττημένοι. Σημασία έχει να βρεθούν λύσεις.
Εχετε πει ότι τα μπλόκα είναι ακραία αντίδραση, αλλά ότι συμφωνείτε με πολλά αιτήματα. Αν ήσασταν αγρότης και βλέπατε το εισόδημά σας να συρρικνώνεται, δεν θα πηγαίνατε στα μπλόκα;
Για να είμαι ειλικρινής, θα πήγαινα. Ακόμη και με βαριά καρδιά.
Σε αρκετούς υπήρχε η αίσθηση ότι ο πρωθυπουργός δυσκολευόταν να πάρει επώδυνες αποφάσεις, επειδή τον δέσμευαν προεκλογικές υποσχέσεις του τύπου "λεφτά υπάρχουν". Δεν θα ήταν προτιμότερο να είχε φανεί ασυνεπής, αν ήταν να σωθεί η Οικονομία;
Νομίζω ότι οι αποφάσεις που ανακοινώθηκαν τις τελευταίες ημέρες δείχνουν ότι ο Πρωθυπουργός έχει αποφασίσει να πάρει ακόμα και επώδυνες αποφάσεις για να σωθεί η ελληνική οικονομία από την πτώχευση. Δείχνουν, επίσης , ότι παράλληλα μεριμνά να ανακουφίσει την ένταση των αποφάσεων αυτών με μία δίκαιη φορολογική πολιτική.
Πώς κρίνετε τη δημόσια αποδοκιμασία του υπουργού Οικονομικών από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, τον πρόεδρο της Βουλής και τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ;
Θα έλεγα δημόσια διαφωνία και όχι δημόσια αποδοκιμασία. Στο θέμα της διάσωσης της εθνικής οικονομίας διασταυρώνονται και ιδεολογικές απόψεις.
Τα μπρος πίσω στην Οικονομία, η ασυνεννοησία και οι δημόσιες διαφωνίες υπουργών, δείχνουν προβλήματα συντονισμού. Πιστεύετε ότι χρειάζεται μεγαλύτερη εμπλοκή του πρωθυπουργού;
Σε μία νέα Κυβέρνηση χρειάζεται χρόνος για "ροντάρισμα". Συστήματα δεν αποδίδουν και διορθώνονται και άλλα κρίνονται επαρκή και θωρακίζονται. Είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι ο συντονισμός είναι πάντα το κλειδί, ιδίως σε μία διοίκηση που χαρακτηρίζεται από "βαβέλ συναρμοδιοτήτων".
Πώς κρίνετε τη μεγάλη καθυστέρηση στην τοποθέτηση γραμματέων σε υπουργεία και διοικητών σε οργανισμούς; Μη μας πείτε ότι πρόκειται για πρωτόγνωρη διαδικασία, καθώς πολλοί από τους διοριζόμενους είναι πρώην υπουργοί και στελέχη του ΠΑΣΟΚ;
Η διαδικασία είναι ενδιαφέρουσα και χρήσιμη και αξίζει τον κόπο. Κινδυνεύει όμως να χάσει το δυναμικό της όταν καθυστερεί ή καταλήγει σε λύσεις που θα μπορούσαν να προκύψουν από την 1η ημέρα.
Συμφωνείτε με την άποψη ότι ήταν λάθος η απόφαση αύξησης των τελών κυκλοφορίας, με δεδομένο ότι επιβαρύνθηκαν πολλοί κάτοχοι παλαιών ΙΧ, που δεν είχαν χρήματα να τα αλλάξουν;
Σε αυτό το θέμα υπάρχει δήλωση του πρωθυπουργού ότι έγινε λάθος που θα διορθωθεί. Δεν είμαι ευτυχής όταν ταλαιπωρούνται οι πολίτες. Όπως δεν είμαι ευτυχής όταν ένα οικονομικό μέτρο βαπτίζεται περιβαλλοντικό, τη στιγμή που μόνος του στόχος είναι η είσπραξη εσόδων.
Το 2008 λέγατε ότι τα μέτρα της τότε κυβέρνησης για μείωση αερίων ρύπων, επικεντρώνονταν στα αυτοκίνητα, ενώ το βάρος έπρεπε να ριχτεί στην ενίσχυση των μέσων μεταφοράς και τον περιορισμό της χρήσης ιχ. Ούτε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, όμως, έδειξε ότι αλλάζει κατεύθυνση. Τί γνώμη έχετε τώρα;
Δεν συμφωνώ. Η Κυβέρνηση πάγωσε το ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας (του Γ. Σουφλιά) που προέβλεπε πολλές επεκτάσεις οδικών αξόνων στην Αττική ακριβώς γιατί πιστεύει ότι προτεραιότητα είναι τα μέσα μεταφοράς. Σε αυτό το μήκος κύματος κινείται και το Υπουργείο Μεταφορών.
Η πράσινη ανάπτυξη, κομβικός όρος στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, πώς πιστεύετε ότι πρέπει να ξεκινήσει;
Με τη γενναία υποστήριξη δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας στα κτίρια, ένα νέο πρότυπο "πράσινης" δόμησης αλλά και περισσότερες δυνατότητες για τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Σας στενοχωρεί που είστε εκτός κυβερνητικού σχήματος;
Εχω πολύ δουλειά ως Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής. Αν θέλεις να προσφέρεις, μπορείς να το κάνεις και εκτός κυβέρνησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου